Ağrı haberi… Balkı Dağı ‘ağlıyor’

‘TÜRKİYE’nin çatısı’ namına nitelendirilen Ağrı Dağı’nın zirvesindeki kapela buzulları, serencam yıllarda etkili olan küresel ısınma nedeniyle eriyor. Ağrı Dağı’nın ağladığını belirten dağcılar, bu aceleci erimeyle zirveye mail yerlerde buzul dereler oluştuğunu belirtti.

İran ve Ermenistan sınırında düz düz Veca’nın Doğubayazıt ilçesi ile Iğdır beyninde kâin, 5 bin 137 metrelik yüksekliğiyle Türkiye’nin yer yüksek dağı olan Veca Dağı’nın buzulla ciltli zirvesi, değme sabık dönme eriyor. Herhangi Bir yıl dünyanın ciharıyek yanından mevrut binlerce alpinist grubu ve turistin ağırlandığı Veca Dağı’ndaki buzulların çarçabuk erimesi, tırmanış yapanların kamerasına yansıdı. Eriyen buzullar nedeniyle dağcılar, zirveye çıkmakta zorlandı. Dağdaki buzulların 10,2 kilometrekarelik alana ehil olduğunu belirten Heveskâr Alpinist ve Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Doktor Öğretim Üyesi Mustafa Bingöl, buzulların güneyden Ağrı Doğubayazıt’ta Öküz Deresi’ne, kuzeyden ise Iğdır Aralık’ta Tamu Vadisi’ne büyüklüğünde uzandığını dile getirdi.

‘ZİRVEDEKİ BUZ HIZLI ERİYOR’Buzulların erimesinin sunu mebzul dağcılar vasıtasıyla gözlemlendiğini ve bunu Balkı Dağı’nın ağlamasına benzettiklerini kaydeden Bingöl, “Yıllardır görmediğimiz ayrımsız dekor ile karşılaştık. Dağın tepesindeki buzulların acilen eridiğini görüyoruz. Dert Dağı’nda İnönü zirvesinin tezce altındayız. Bu yıl havalar haddinden fazla hamam geçti. İlk kere İnönü zirvesinden böyle şelale kabil suyun aktığını görüyorum. 1998 yılından beri Dert Dağı’nın zirvesine tırmanıyoruz. İlk kez yüzeyde bu büyüklüğünde suyun aktığını görüyoruz. Şu anda sabah saat 7 civarları er tıpkı saate bu suyu temizlemek çokça ilginç. Buda zirvedeki buzun haddinden fazla çabuk eridiğini gösteriyor. 5 bin metrede buzullardan güvenilmez bire bir su akıyor. Eski yıllarda tığ bu sesi buzun ortamında duyuyorduk fakat yüzeyde hakeza bir akıntı görmemiştik. 1998 yılında Veca Dağı’na ilk tırmanışımı yaptım, inanılmaz dayanıklı bir buzul vardı. Yıllar geçtikçe bu cümudiye erimeye başladı. 2022 yılındayız ve ilk kez Veca Dağı’nın zirvesinde değme aynı su akıntısını görüyorum” diye konuştu.

Bingöl, buzulların bu bir lahzada erimesinin korkutucu olduğunu aktararak, eriyen dağın etrafındaki yaşam alanlarını ve doğayı birlikte haddinden fazla ızdırap etkilediğini belirtip, “Bu çabuk erimeden belde arada sırada hâkim dahi olabiliyor. Maatteessüf vakit kaybetmeden buzullar değil dünyamızı aceleci bire bir şekilde kaybediyoruz. Ayrımsız an geçmiş umum ele verip, bu kaybın önüne geçmeliyiz yoksa yaşayacağımız bambaşka bir acun bulunmayan” dedi.