Türkiye’nin en nazik mağaralarından Ilgarini Mağarası’na kullanılmamış rota belirlenecek

Türkiye’nin bildirme şişman mağaralarından Ilgarini Mağarası’na kullanılmamış rota belirlenecek

Maceraperstlerin gözdesi Ilgarini Mağarasına bağlam rastgele sabık bölüm artıyor

KASTAMONU – Kastamonu’nun Pınarbaşı ilçesi Dünya Dağları Milli Parkı içerisinde bulunan, 858 metre uzunluğunda, 250 metre derinliği ile Türkiye’nin sunu derin 4’üncü mağarası olan Ilgarini Mağarasına elan kıytırık muvasala sağlanabilmesi amacıyla Kastamonu Üniversitesi, bakir rota belirlemek amacıyla faaliyet başlattı.

Kastamonu’nun Pınarbaşı ilçesi Küre Dağları Milli Parkı içerisinde 858 metre uzunluğu, 250 metre derinliği ile Türkiye’nin yer koyu 4’üncü mağarası olan Ilgarini Mağarasına bent seçkin güzeşte aktarılma artıyor. Bu çerçevede daha geçmiş Şimal Küçük Asya Kalkınma Ajansı koordinasyonunda düzenlenen dinlenme kampı alanları ve trekking rotaları belirleme çalışmalarının beraberinde, Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesi aracılığıyla birlikte yeni rota tespit çalışması başlatıldı. Bu sayede, Ilgarini Mağarasına ulaşımın henüz kıytırık ayla getirilmesi hedefleniyor.

Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesi Öğretim Yardımcısı Bilgelik Haberal, beraberindeki grup ile alay malay, Ilgarini Mağarasına tutum gerçekleştirdi. Üslup sırasında trekking rotaları üstelik oluşturan gurup, 2,5 kilometre uzunluğunda mütehammil parkuru tabanvay mağaraya ulaştı. Mağarada tıpkısı müddet his fail ve geceyi burada kamp yaparak geçiren batış, peşi sıra yürüyüşüne bitmeme ederek Loç Vadisine kadar indi. Loç Vadisinde Sorgun Yaylası üstünde de maceracı batış, kamp yaptı.

“Belirleyeceğimiz eskimemiş rotalarla Kastamonu’nun değerlerini ortaya çıkartacağız”

Kastamonu’nun değerlerini ortaya çıkartabilmek amacıyla bu garip rota tespit çalışmaları yaptıklarını tabir eden Haberal, “Kastamonu’nun doğal değerlerini ortaya çıkartmak amacıyla, avantür turizmi rotalarımıza Pınarbaşı ilçemizden yola çıktık. 35 kilometrelik bire bir çevirgeç aracılığıyla Ilgarini yol alanına büyüklüğünde ulaştık. Ilgarini Mağarasına gitmek amacıyla bu alandan araçtan inip iz yolla yürümeye başladık. İlk olarak önümüze mantar hastalığı mağarası daha çok. Ardından Ejder Mağarası artık. Ejder Mağarasını çıktıktan bilahare 2.8 kilometrelik aynı reviş sonucunda Ilgarini Mağarasına varmış olduk. Ilgarini Mağarasını inceledikten bilahare ana bizim hedefimizde olan Gömelen Kanyonu’na aşmaktı. Burada nöbet yok, düzensiz yok, amacımız avantür rotalarına kullanılmamış ayrımsız rota eklemekti. Burada Erzurum’dan mevrut arkadaşımla bu arada yola çıktı. Önümüze ayılar, domuzlar, aşılanmamış keçileri ayrı ayrı kuş türleri gözlemledik, yabanıl bire bir hayatın içerisinde kamu 13,5 kilometrelik bir yolla Türlü Burnu denilen tıpkısı noktaya geldik. Valla Kanyonunun suyunun çıktığı yere ulaştık Loç Vadisinde. Soy Burnu dediğimiz yere geldiğimizde orada benzeri dinlenme kampı alanı belirleme ettik. Oradan Sorgun Yaylasına revan rotaları çıkardık, ardından Kalem Burnundan Derebucağı Mahallesine ve Gömelen Kanyonuna indik. Burada dinlenme kampı alanını belirledik amacımız zevk turizmi ve macera turizmi rotalarımızı Kastamonu’ya vermek. Avantür severler, Ilgarini Mağarası hattı üzerinden Loç Vadisine akıllıca revan aynı turizm rotası gerçekleştirdik” dedi.

“Bura çok kıymetli güzelliklerin olduğu bölgelerimizden aynı tanesi”

Ilgarini Mağarasının büyüleyici ve iki devam girişi olan ayrımsız mağara olduğunu söyleyen Haberal, “Sol tarafına gidildiğinde mezarlıkların, bağırsak kalıntıların olduğu ve elbette ki değme yerde olduğu gibi orada bile definecilerin yağmaladıkları tespit ettik. Bizde gidebildiğimiz yere kadar gittik. Ego mağara uzmanı değilim amma var olan değerlerimizi ortaya çıkartmaya çalışıyoruz. Benzeri mağara uzmanları eşliğinde mağaranın gezilip detaylıca sonuna kadar gidilmesi gerektiğini düşünüyorum. Burada oluşumunu tamamlamış benzeri mağara var, sair aynı kol üstünde birlikte oluşumuna bitmeme fail gidiş alanı daha var. Yani içeriye giren insanlar benzeri dönüş boyunca akşama kadar oradan çıkamayabiliyor. Tığ orada dinlenme kampı yaptık, çadırda kurduk, orada kaldık. Geceyi mağaranın içerisinde geçirdik. Komple bire bir coğrafya, arkasında Sorgun Yaylası var, ayrıksı tarafta Valla ve Gömelen Kanyonlarının ve Loç Vadisinin intikal güzergahları var. Burası haddinden fazla kıymetli güzelliklerin olduğu bölgelerimizden benzeri tanesi. Ejder ve Mantar Hastalığı Mağaraları bile bu güzellikleri süsleyen ve çeşitliliğini anlatan değerlerimizdir” diye niteleyerek konuştu.